Η ΓΕΡΜΑ του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα για δύο μόνο παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη στο Θέατρο Αμαλία

ΘΕΑΤΡΟ ΠΡΕΜΙΕΡΕΣ

 Η ΓΕΡΜΑ

του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα

για δύο μόνο παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη

Δευτέρα 7 και Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2019

στις 21.00

στο Θέατρο Αμαλία

 

Η προπώληση ξεκίνησε στο https://www.ticketplus.gr/event/65/h-germa

 

 

Η «ΓΕΡΜΑ», το εμβληματικό έργο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα σε σκηνοθεσία διασκευή Θανάση Σαράντου, που κέρδισε κοινό και κριτικούς στην Αθήνα, ξεκινά το ταξίδι της σε όλη την Ελλάδα.  Στη Θεσσαλονίκη θα κάνει στάση για δύο μόνο παραστάσεις, τη Δευτέρα 7 και την Τρίτη 8 Οκτωβρίου στον ιστορικό χώρο του Θεάτρου Αμαλία.

Ο Θανάσης Σαράντος και η Εταιρία Θεάτρου «Ηθικόν Ακμαιότατον» παρουσιάζουν μία διασκευή της «Γέρμα» για 5 πρόσωπα, που βιώνουν τον λορκικό μύθο σ’ ένα ελληνικό ακριτικό χωριό της Ηπείρου εν έτει 2019.

 

ΓΕΡΜΑ: η στέρφα, η άκαρπη, η στείρα, η έρημη

Η λέξη «yermo» είναι επίθετο της ισπανικής γλώσσας. Προέρχεται από το λατινικό «eremus», που δεν είναι άλλο, από το ελληνικό «έρημος», το οποίο -ενίοτε- προφέρεται «έρμος» και «γέρμος». Ο τύπος του θηλυκού γένους του «yermo» είναι «yerma». Από καθαρή σύμπτωση, η ισπανική λέξη «yerma» τυγχάνει ομόηχη της ελληνικής λέξης «γέρμα», η οποία σημαίνει «γέρσιμο, δύση, ηλιοβασίλεμα, τέλος». Σε τούτο το δράμα, λοιπόν, η τραγικότητα της κεντρικής ηρωίδας, της Γέρμα (Yerma), ξεκινά από το ίδιο το πολυσήμαντο όνομά της.

 

Μια γυναίκα ακολουθεί το πρωτόγονο ένστικτό της με τραγικές συνέπειες για εκείνη, αλλά και για τους πάντες γύρω της, σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας με ιλιγγιώδη ταχύτητα και συγκλονιστική κορύφωση.

 

 Η υπόθεση του έργου

 

Σ’ ένα ελληνικό ακριτικό χωριό της Ηπείρου το 2019, η Γέρμα, μία παντρεμένη γυναίκα, δέχεται την κατακραυγή του κοινωνικού της περίγυρου, λόγω του ότι είναι στείρα. Ο διακαής και εμμονικός πόθος της για τη μητρότητα και τη γονιμότητα, θα την οδηγήσουν στο να ξεπεράσει τα όρια και τα ήθη της κλειστής κοινωνίας στην οποία ζει.

 

Η Γέρμα φτάνει σε αδιέξοδο και κάνει την επανάστασή της: σκοτώνει τον άντρα της και μαζί του τις αξίες που εκείνος πρεσβεύει. Αυτό το βίαιο, τυφλό και αυτοκαταστροφικό ξέσπασμά της, εκφράζει τη βαθιά επιθυμία της για μια ζωή χωρίς συμβατικές και ψυχοφθόρες σχέσεις.

 

Γραμμένη το 1934, η «Γέρμα» αποτελεί ένα από τα τρία λυρικά έργα του Λόρκα, γνωστά και ως «Αγροτική τριλογία» (τα άλλα δύο είναι «Ο Ματωμένος Γάμος» και το «Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα»), στα οποία ο συγγραφέας καταπιάνεται με το θέμα της υποταγής των γυναικών, στα πρότυπα και τις παραδόσεις των πατριαρχικών κοινωνιών, αποζητώντας την ελευθερία και την ισότητα. Στην Ελλάδα το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε τη δεκαετία του 1960 από το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία – μετάφραση Αλέξη Σολομού.

 

Η «Γέρμα» αποτελεί έναν λυρικό ύμνο για τη γονιμότητα, τη μητρότητα και την κοινωνική καταπίεση της γυναίκας. Ο Λόρκα ανιχνεύει τις ουσιαστικές ανάγκες των ηρώων του, καταγγέλλοντας το μαρτύριο της στέρησης και της μη επαφής, που οδηγεί στο θάνατο, απευθυνόμενος σε κάθε κοινωνία ανεξαρτήτως εποχής.

Συντελεστές:

Μετάφραση: Τζένη Μαστοράκη

Σκηνοθεσία – διασκευή:  Θανάσης Σαράντος

Σκηνικά:  Φιλάνθη Μπουγάτσου

Κοστούμια: Μπιάνκα Νικολαρέιζη

Πρωτότυπη μουσική:  Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης

Επιμέλεια κίνησης:  Κωνσταντίνος Καρβουνιάρης

Σχεδιασμός φωτισμών:  Αλέξανδρος Πολιτάκης 

Βοηθός σκηνοθέτη:  Μηνάς Σπανάκης

Βοηθός ενδυματολόγου: Χαρά Μπαγουράκη

Βοηθός σκηνογράφου:  Φώτης Κομεσσάριος

Σύμβουλος δραματουργίας- επιμέλεια προγράμματος: Μάρκος Τσούμας

Φωτογραφίες: Ρίτα Τσέλα

Παραγωγή: Α.Μ.Κ.Ε. «ηθικόν ακμαιότατον»

Επικοινωνία: Κατερίνα Νικολάου

 

Παίζουν  οι: Πηνελόπη Μαρκοπούλου (Γέρμα), Τάσος Σωτηράκης (Γιάννης),  Θανάσης Σαράντος (Βίκτωρας), Βασιλίνα Κατερίνη (Μαρία) και η Βίλμα Τσακίρη στον ρόλο της Ντολόρες

 

Έγραψαν για την παράσταση:

«…Ουσιαστική η προσέγγιση του Θανάση Σαράντου στο έργο του Λόρκα προσδίδει μια διαφορετική προοπτική, καθώς προσαρμόζει την ηθογραφική ατμόσφαιρα στο περιβάλλον της ακριτικής ελληνικής πραγματικότητας. Κατορθώνει έτσι να παρουσιάσει την πρωταγωνίστριά του απλούστερη, εγγύτερη και πιο αισθαντική…»
 Γρηγόρης Ιωαννίδης, Η Εφημερίδα των Συντακτών

 

«…Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Θανάσης Σαράντος –σε δική του διασκευή– έρχεται να μας θυμίσει το ποιητικό μεγαλείο του Λόρκα και να επιβεβαιώσει ότι τα καλά έργα έχουν πάντα λόγο ύπαρξης…Η συγκεκριμένη σκηνοθετική ανάγνωση εναρμονίστηκε με τη «γήινη» γραφή του Λόρκα και οι ορθόδοξες και παγανιστικές αναφορές της κίνησης και της όψης λειτούργησαν ωραία· ειδικά το σκηνικό περιβάλλον που δημιούργησε η Φιλάνθη Μπουγάτσου…»

Τώνια Καράογλου, Αθηνόραμα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *